کد خبر: 310331

نامه جمعی از اندیشکده‌ها به مجلس و شورای نگهبان پیرامون استانی شدن انتخابات مجلس؛

طرح مذکور در یک فرآیند شتابزده تصویب شده است/ ابهامات این انتخابات برای کشور بحران آفرین است

در نامه آمده است: اکنون بالغ بر ۱۵ اندیشکده پیاده‌سازی طرح مذکور با مغایرتها، اشکالات و ابهامات مترتب به آن در انتخابات ۹۸ را برای کشور بحران آفرین میدانند و بدینوسیله هشدار جدی خود را به همراه گزارشهای ارزیابی به ریاست معزز و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اعلام میدارند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مدتی است طرح استانی-تناسبی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. این طرح مخالفت و موافقت هایی را در برداشته است. در آخرین اقدام جمعی از اندیشکده ها از جمله: اندیشکده متنا، اندیشکده سدا، ماهر، اندیشکده افکار سنجی دانشگاه تهران، اندیشکده سیاست پژوهی متین و بنیاد توسعه فردا و چندین موسسه پژوهشی دیگر در نامه هایی جداگانه به رئیس مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، نسبت به تصویب و اجرای این قانون هشدار داده و از شورای نگهبان درخواست بررسی دقیق این موضوع را کردند.

 

متن کامل نامه به رئیس مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر لاریجانی
نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و تحیت؛

با احترام به استحضار میرساند آخرین نسخه طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، توسط جمعی از اندیشکدهها، پژوهشکدهها و نخبگان کشور مورد که اخیرا تحلیل و ارزیابی دقیق علمی قرار گرفته و با مدلسازی طرح در کل کشور و تحلیل منطق استانی- تناسبی، پیامدهای فاجعهآمیز اجتماعی، سیاسی، حقوقی و امنیتی آن احصاء شده است.

متأسفانه طرح مذکور در یک فرآیند شتابزده بارها تغییر یافته بهگونهای که طرح نهایی (تناسبی) نسبتی ۱۶۷ حوزه تک نماینده با طرح اولیه (اکثریتی) ندارد و اجرای آن سبب حذف بسیاری از اقلیتها خصوصا میشود و دامنه مسائل خرد حوز ههای انتخاباتی را به سطح استانها میکشاند و امکان مشارکت مردم در شهرستانها جهت انتخاب نماینده مطلوب را بهشدت کاهش میدهد.

اکنون بالغ بر ۱۵ اندیشکده (با بدنه علمی و کارشناسی ۵۰۰ نخبه) پیادهسازی طرح مذکور با مغایرتها، اشکالات و ابهامات مترتب به آن در انتخابات ۹۸ را برای کشور بحران آفرین میدانند و بدینوسیله هشدار جدی خود را به همراه گزارشهای ارزیابی به ریاست معزز و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اعلام میدارند.

امید است نمایندگان محترم، فارغ از جبههگیریهای متداول سیاسی و پرهیز از شتابزدگی، نظرات ارسالی نخبگان را مورد تدقیق قرار داده و در فرآیند قانونگذاری موضوعات کلان، ضمن ملاحظه تبعات و پیامدهای آن، با تدبیر هوشمندانه و آیندهنگرانه در راستای تامین منافع ملی کشور گام بردارند.

با آرزوی توفیق الهی

متن کامل نامه به شورای نگهبان به شرح زیر است:

اعضای محترم و معزز شورای نگهبان قانون اساسی
با سلام و آرزوی توفیق الهی؛

با احترام؛ همانطور که مستحضرید طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در فرآیندی غیرعلمی، غیر کارشناسی و شتا بزده با اصلاحی ههای متعدد در دستور کار مجلس قرار گرفته و به تصویب رسیده است.

بر این اساس مجموع های از ظرفیت های اندیشگاهی انقلاب اسلامی با بهر هگیری از جوانان متعهد و متخصص از دانشگاههای معتبر؛ ضمن تدقیق در نظا مهای انتخاباتی و سیاسی کشورهای مختلف و ویژگی های کشور ایران نسبت به تدوین گزارش راهبردی پیرامون پیامدهای فاجع هآمیز طرح مذکور در ابعاد چهارگانه حقوقی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی و ابهامات، اشکالات و مغایر تهای آن با اصول قانون اساسی و سیاس تهای کلی انتخابات ابلاغ رهبر معظم انقلاب اسلامی اقدام نمود هاند که به پیوست تقدیم حضور می شود.

با امعان نظر به موارد صدرالذکر و دغدغه اعضای محترم شورا در خصوص تطبیق قوانین موضوعه با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ظرفیت اندیشگاهی انقلاب اسلامی تقدیم این گزارش را به مثابه اعلام هشدارهای لازم تبعات طرح قلمداد نموده و استدعا دارد شورای نگهبان همچون همیشه به وظیفه شرعی و قانونی در فضایی علمی و کارشناسی عمل نماید.

مرتبط ها